Wie goed doet, gunnen kan, zaait zaadjes die altijd groeien.

Dat is precies wat ik voor ogen heb met mijn nieuwste pagina: Zakelijk gekruid een digitaal podium voor Surinaamse food-ondernemers en merken.

Want geloof me, er gebeurt zóveel moois op het gebied van Surinaamse producten in Nederland!

Wist je dat producten met het woord “Surinaams” in de naam beter verkopen?
Wetenschappelijk onderzoek wijst uit dat etnische productbenamingen (mits authentiek en goed gepositioneerd) de koopintentie verhogen.

Het woord Surinaams heeft daarin een bijzondere aantrekkingskracht.

Vanwege de rijke smaken, de warme eetcultuur en de toenemende zichtbaarheid van Surinaamse food-ondernemers groeit de belangstelling razendsnel. Niet alleen onder liefhebbers van wereldkeukens maar ook onder grote retailspelers, horeca-inkopers en culinaire trendwatchers.


De Surinaamse keuken is hot en dat is geen hype

De Surinaamse keuken is al jaren geliefd in Nederland. Waar vroeger roti, bara en saoto soep vooral op menukaarten van afhaalrestaurants prijkten, zien we nu een bredere, verfijndere beweging:


“Surinaams” verkoopt – en dit is waarom

Volgens meerdere studies over consumentengedrag (o.a. van Wageningen University en de Rabobank sectorrapporten) blijkt dat het benadrukken van culturele herkomst bij foodproducten bijdraagt aan merkvertrouwen én verkoop.

Vooral wanneer het gaat om keukens die bekend staan om hun smaakrijkdom, zoals de Surinaamse.

Producten met de toevoeging “Surinaamse” scoren hoger op:

  • Verwachte smaakbeleving
  • Authentiek gevoel
  • Aandacht in schappen & webshops
  • Emotionele connectie met de maker

De kracht van de maker

En dát is precies waar onze nieuwe pagina voor staat. In de rubriek Zakelijk Gekruid geven we Surinaamse foodmerken en ondernemers een podium.

Niet alleen vanwege hun producten maar vanwege hun visie, vakmanschap en culturele betekenis.


Food & Economie

Door deze merken & ondernemers zichtbaar te maken stimuleren we niet alleen smaakvolle verbindingen maar ook economische kansen. Want elk verkocht potje sambal of flesje gemberbier is een investering in cultureel ondernemerschap.

Samen maken we Surinaamse food zichtbaarder.
Zakelijk gekruid. Met smaak.

Surinaamse smaken verdienen het om gezien, geproefd én gekoesterd te worden.


Switi én leuk om te weten...